Deze oude wijsheid is nog altijd actueel, zo blijkt in het AD van 27-08.
Deze spreekwoordelijke wijsheid blijkt niet alleen voorbehouden voor de medische wereld.
Deze week stond in het AD weer een bericht over een consument die een grote som geld verloor aan een malafide loodgieter. In dit geval werd gebruik gemaakt van een bemiddelingsservice die de opdracht heeft uitbesteed. Het resultaat is dat de consument, net als vele andere consumenten, werd geconfronteerd met een voor haar onbekende persoon die zich uitgaf voor loodgieter,waarvan ze niet eens wist of hij dit wel echt was.
Overdonderd door het hele gebeuren laat ze de vreemde man binnen. En niet alleen dat, ze is ook zwaar geïntimideerd in de veilige omgeving van haar eigen huis! Ze tekent daardoor ongelezen een overeenkomst die haar uiteindelijk € 1.426,- kost voor een, naar later blijkt, niet opgelost probleem. Bij een reclamatie aan het bedrijf wat de aanvraag heeft aangenomen krijgt zij ook nog nul op rekest en wordt terugverwezen naar de uitvoerder die natuurlijk met de noorderzon is vertrokken.
Als we het proces wat de consument heeft doorgemaakt nader beschouwen gaan er heel wat zaken mis.
- De site waar de aanvraag gedaan is komt betrouwbaar over maar is niet gecontroleerd.
- De consument wordt geconfronteerd met iemand die ze niet kent en laat een vreemde toe tot haar woning, wat onmiddellijk een onbehagelijk gevoel veroorzaakt.
- De consument tekent onder psychische druk een ongelezen, of niet goed gelezen, overeenkomst.
- Zonder een officiële factuur af te wachten wordt onder druk van de onbekende loodgieter het bedrag direct overgemaakt.
- Vervolgens komt boven tafel dat het geld niet meer terug te boeken is.
- De consument blijft achter met het onbehaaglijke gevoel dat ze in haar eigen huis is opgelicht.
Is de hoofdrolspeelster uit dit verhaal een uitzondering en had ze beter op moeten letten? Zeker niet! Dagelijks worden consumenten belaagd met dit soort praktijken. Louche bedrijven maken listig gebruik van de noodsituatie in combinatie met het (naar blijkt misplaatste) vertrouwen van een consument.
Hamvraag is, hoe kan je dit soort ellende voorkomen?
Niet iedereen is immers zo assertief om zo iemand direct de deur te wijzen voordat de schade is aangericht. Het antwoord op die vraag ligt in het sleutelwoord ‘voorkomen’. Voorkomen doe je doorgaans door actie te nemen voordat er zich een calamiteit voordoet. Op een rustig moment heb je al onderzocht en bepaald wie je voor iets dergelijks zult benaderen.
Het verhaal in het AD illustreert dat dit niet altijd het geval is. Het is dan handig dat je één contact kan aanspreken voor verschillende calamiteiten of disciplines. Dat contact staat dan gewoon bij de contacten in je telefoon.
Rest natuurlijk de vraag wie of welke organisatie er staat is om te gaan met de verscheidenheid aan disciplines welke men tegenkomt in het rond het huis. Je komt dan al snel terecht bij een organisatie als de ‘De Klussenier’. Deze franchiseorganisatie bestaat namelijk uit een netwerk van zo’n honderdtachtig veelzijdige vakmannen door heel Nederland. Zij zijn elk in staat om het grootste deel van de werkzaamheden in en om de woning zelfstandig uit te voeren. Daarnaast kunnen ze altijd een beroep doen op een collega Klussenier als ze niet direct zelf kunnen of als het niet een van de eigen expertises betreft.
Het KlusHuis Nederland B.V. is franchisegever van deze formule. Alle aangesloten franchisenemers zijn vooraf grondig gescreend op hun vaktechnische achtergrond, karakter, communicatieve vaardigheden en sociale omgang. Daarnaast hebben allen een ondernemerstraining doorlopen en weten als geen ander fatsoenlijk om te gaan met factureren en betalingen. Bovendien zijn er heldere en eenduidige uitvoeringsvoorwaarden die gelden voor elke opdracht die een Klussenier uitvoert.
Dus, wanneer een consument gebeld had naar een Klussenier om de problemen op te lossen had zij deze problemen kunnen voorkomen. Daarmee stapt er altijd een vertrouwd gezicht met een bekende uitstraling binnen. Daarnaast maakt een Klussenier gebruik van algemene voorwaarden, is er een schadeverzekering, een onafhankelijke klachtencommissie en een calamiteitenfonds. Met andere woorden voorkomen is beter dan genezen.
Wilt u ook zo’n veilig aanspreekpunt? Kijk voor meer informatie op www.klussenier.nl. We helpen u graag!